Over T-Mobile, school en goulashsoep! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Kerstin Veenhuis - WaarBenJij.nu Over T-Mobile, school en goulashsoep! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Kerstin Veenhuis - WaarBenJij.nu

Over T-Mobile, school en goulashsoep!

Door: akveenhuis

Blijf op de hoogte en volg Kerstin

07 September 2011 | Hongarije, Boedapest

Joehoeee, we zijn een week on Hungarian ground!

Maar eerst verder over afgelopen maandag. We zijn naar de T-Mobile geweest, omdat we nog steeds niet gebeld zijn om het internet te laten installeren bij ons thuis. Wel hadden we een leuk smsje in het Hongaars gekregen, maar ja, daar begrijpen we dus niets van. Een Hongaars meisje had het vertaald voor ons en die zei dat we naar een nummer in dat smsje moesten bellen en dat we een paar codes bij de hand moesten houden. Toen heb ik daar maar heen gebeld, maar ik kreeg een Hongaarse vrouw aan de telefoon. Ik heb zo ongeveer alle talen gesproken die ik kende, inclusief Zweeds, maar ze begreep er niks van en op de achtergrond hoorde ik alleen maar gelach, dus toen heb ik maar opgehangen.

Dus toen zijn we gelijk maar naar T-Mobile gegaan en daar eerst stampvoetend lang gewacht, want op de een of andere manier is het in die winkels altijd ontzettend druk. Eindelijk waren we na een half uur wachten aan de beurt en hoera, de man sprak ook nog een beetje Engels, maar helaas, de afdeling van het internet installeren werkt maar tot 16:00 uur en het was 16:04 uur. Hij had de voicemail daar ingesproken met de mededeling dat ze ons moesten bellen in het Engels of Duits en dat was het dan. Konden we weer gaan.

Dat beloofde bellen geloofden we helemaal niet meer, dus we zijn dinsdag na school gelijk weer terug gegaan naar de T-Mobile en daar een afspraak gemaakt met de installatiedienst. Helaas kunnen ze op zijn vroegst pas aanstaande maandagmorgen ons internet aanleggen, dus het duurt nog even. Ondertussen hangen we dus nog steeds half uit het raam om het onbeveiligde netwerk te gebruiken.

Hopelijk staan die kerels maandag om 8 uur op de stoep en ik kan ik vanuit bad Skypen met mijn pappie!

Nadat we naar de T-Mobile waren geweest hebben we even rondgekeken in dat district, want dat is wel een erg mooi district. Dure winkels, mooie gebouwen en pleinen en veel terrassen langs de Donau. Om onszelf te troosten besloten we om Hongaarse goulashsoep te gaan eten! We streken neer op een terras en we namen een Hongaars voorgerecht bestaande uit Hongaarse worsten met brood. Dat viel een beetje tegen, want het was wel vieze blikham, maar okee. Daarna kregen we goulashsoep… en dat was echt, serieus, vreselijk. Het was bruin drabwater met rood vet erop drijven en een paar doorgekookte wortels erin, plus een paar stukjes vet vlees. Het smaakte echt helemaal nergens naar en naar een paar happen hebben we de serveerster geroepen en verklaard dat dit echt disgusting was en niet te vreten. Ze keken heel benauwd en namen het mee terug en proefden het zelf en we kregen gelijk. Dus dat hoefden we niet te betalen. Wel jammer, onze eerste keer een Hongaars gerecht en dan dit… Mama’s goulashsoep is 100x beter, maar dat had ik al wel verwacht. Niemand kan op tegen mama’s kookkunsten! Maar ja, toen zijn we maar afgedropen naar huis..

En gisteren hebben we dan eindelijk onze eerste les gehad.

Eerst moet ik wel vertellen dat het allemaal een beetje vaag is, want we kregen drie roosters van drie afdelingen. Catering, commerce en tourism. Daaruit moesten wij zelf dan ons rooster samenstellen, zodat het zou passen. Dat hebben Nadine en ik afgelopen zondag gedaan en we waren er zelf best content mee. Wel weten we dat de eerste twee weken uitprobeerweken zijn en dat we daarna ons definitief rooster moeten samenstellen. Met die vakken gaan we het komend semester dus aan de slag.

We moesten de vakken uitzoeken op naam en met een beetje geluk een kleine omschrijving. We hebben gekozen voor vakken als Consumer Behaviour, Food Science, Microbiology and Hygiene, Food Preperation, Sociology of Consumption, Psychology, Hotel Operation, Intercultural Communication en nog een paar van die vakken met vage Engelse namen.

Nu twee weken kijken of het leuk is en dan beslissen :)

Maar helaas, dat ging dus niet helemaal zoals wij dachten.. Per mail kregen we te horen dat de vakken die vallen onder Commerce de eerste week al zouden uitvallen en dit bleek een groot gedeelte van ons weekrooster te zijn, dus dat is erg jammer. Verder bleken er vakken te zijn die om de week worden gegeven en deze week dus niet, maar pas volgende week. Het voordeel hiervan is wel dat we nog andere vakken kunnen volgen. Op het rooster leek alsof er twee vakken op hetzelfde tijdstip gegeven zouden worden, maar die worden dus om de week gegeven, dus dan past het wel.

Gelukkig ging gistermorgen Hotel Operations wel door, in de omschrijving stond dat het zou gaan over de verschillende praktische afdelingen in een hotel, zoals reception, housekeeping en food and beverage. Daar hadden we wel zin in, maar de les bleek anders te gaan. We hadden een docent die erg slecht Engels sprak, hij had de woordenschat wel, maar zijn uitspraak was bijzonder slecht. Hij legde steeds de klemtoon verkeerd of sprak het woord te letterlijk uit, waardoor ik steeds eerst moest nadenken over wat hij in godsnaam zei en vervolgens was ik de draad kwijt. Hij zei bijvoorbeeld priepeurd, met de klemtoon op prie, in plaats van prepared en hij zei steeds howéér en Nadine en ik vroegen ons toch af wat hij daarmee bedoelde, toen opeens een lampje ging branden, het betekent HOWEVER. Anyway, het werd echt heel vervelend na anderhalf uur en vooral omdat hij ook de hele geschiedenis van de hotellerie in Budapest ging vertellen vanaf de middeleeuwen ongeveer. Doodsaai. En zeker omdat het ook letterlijk op de powerpoint stond. Na de les hebben we maar even gevraagd wat de onderwerpen van dit semester zouden zijn, want wij begrepen toch wat anders uit de omschrijving, maar daarvoor verwees hij ons door naar CooSpace, een soort van Blackboard van deze school. Hopelijk kunnen we daar ons morgen op inloggen, want daar moesten we dus eerst ook achteraan.

Toen was onze lesdag alweer voorbij, want de andere lessen vielen uit of hadden nog geen lokaal. Na de les hebben we ons wel ingeschreven voor Hungarian Language, Hungarian History and Culture en Hungarian Gastronomy. Dat gastronomievak is ook nog wel bijzonder, want de docent heeft eigenlijk geen tijd om elke week twee uur les te geven, dus hij gaat alles proppen in 1 dag in december en daar krijgen we dan 5 studiepunten voor. Ik klaag niet, maar ik vind het wel jammer, want het lijkt me een interessant vak. (haha, eten en drinken he? ;) )

Oja en dan nog even over de banken in dat gebouw. De banken staan echt een halve meter van de tafel af, zodat je absoluut niet fatsoenlijk kan zitten. Heel irritant, ik zit steeds maar te verplaatsen en proberen anders te hangen, maar dat lukt gewoon niet. Mijn rug neemt me dit niet in dank af, maar dat terzijde.

Vandaag was dan onze tweede lesdag, maar eigenlijk zou alles bijna uitvallen, dus hebben we toch gekozen om naar een vak van onze tweede keuze te gaan, gewoon om van de straat te blijven :P

We kozen voor Microbiology and Hygiene. Het werd gegeven door een vrouw en zij sprak wel aardig Engels, al leek het haar veel moeite te kosten. Ze legde netjes uit waarover het vak zou gaan, namelijk over organismen op voedsel en de gevaren, maar ook de voordelen ervan. We begonnen eenvoudig met cellen. Dat had ik allemaal al eens gehad met biologie op de middelbare school, dus het was wel makkelijk. Dit zou dus eventueel een vak kunnen zijn wat we zouden kunnen gaan volgen!

Na de les zijn Nadine en ik gaan zwemmen in het Olympisch Zwembad van Budapest op het Margitsziget (Margareth eiland) in de Donau. Dit is een groot openlucht zwembad met een 50 en 25 meter officieel Olympisch wedstrijdbad en een officieel waterpolobad. Heel mooi allemaal en we hebben even lekker gezwommen, al kreeg ik wel erg last van mijn arm ervan, dus of dat goed is?

Ondertussen heb ik ook de vrouw gemaild die mij, op aanraden van mijn Nederlandse arts, therapie zou kunnen geven in Budapest. Ik wacht nu alleen nog op antwoord..

Na het zwemmen hebben we gegeten en daarna dachten we weer les te hebben, namelijk Food Preperation. In dit vak hadden we erg veel zin, omdat we zouden gaan koken! Dus wij naar het hoofdgebouw van de school en na een beetje navragen kwamen we in de kelder terecht van het gebouw. Daar zit blijkbaar een restaurant of zo, het zag er in ieder geval heel mooi uit.

We kwamen de docent van het betreffende vak tegen en die vertelde ons dat helaas deze lessen niet door gaan, omdat er te weinig studenten zijn voor drie groepen. Wel konden we aansluiten bij de groep van dinsdag, maar we moesten dan wel eerst een koksbuis, muts, schort, broek en mes aanschaffen. De kleding kunnen we via school bestellen en gaat ons dan 40 euro kosten en de mes moeten we zelf aanschaffen.

Oei, dat was wel even een domper, want daar hadden we niet opgerekend. Ook vertelde de man dat deze les eigenlijk was voor de studenten die voltijd op die school zitten, dus de volledige 3,5 jaar, maar we zouden wel mee kunnen doen. Het was een gedeelte theorie, maar ook praktijk en daarbij werd er van alles gekookt, voorgerechten, hoofdgerechten en desserts. Ook zouden we leren snijden en de basistechnieken gebruiken. Dat klonk allemaal natuurlijk heel aantrekkelijk, maar die man zei wel gelijk dat er voor de Erasmusstudenten eigenlijk het vak Hungarian Gastronomy was bedacht, maar ja, dat wordt allemaal gepropt in 1 dag in plaats van 8 weken, dus daar leer je niks. Ook krijg je voor Gastronomy 5 studiepunten en kost het ons verder niet en voor Food Preperation maar 2 en kost het ons dik 50 euro. Dus we denken er nog even over na.. Het is vooral jammer om al dat spul aan te schaffen voor 8 kooklessen…

Morgen hebben we wat meer vakken, dus dan hoop ik meer te kunnen vertellen!!

See you guys around!

  • 07 September 2011 - 17:58

    Panda:

    Huh ? Je hebt een heel mooi mes van mijn pappie gehad ! Mocht zeker niet mee in de eirpleen...

  • 07 September 2011 - 17:59

    Kerstin:

    Jaaaaaa, die heb ik natuurlijk niet meegenomen, maar ik laat'm wel opsturen.. :( Mis 'm....

  • 10 September 2011 - 17:54

    Hilde:

    Hmmm, die Goulashsoep klinkt echt nergens naar. Je moet eens Matoke proberen ;)

    Groeten Hilde

  • 11 September 2011 - 07:40

    €rna:

    Hongaarse soep, goulash!
    Toch maar zelf koken dan, of wachten totdat je vader en moeder er zijn. Leuk reisverslag. Consumer bahavior mag je je praktijk ervaring betreffende de gemiddelde Achterhoeker erop loslaten??? Die eten toch alles!
    ff in groeten uit zonnig achterhoek.

  • 11 September 2011 - 15:12

    Wendy Grievink:

    Goh ik wist niet dat jij ook weg was.. na het verhaal van Hilde en Rosanne heb ik nog een site om bij te houden!

    wat knap dat je helemaal daar gaat studeren (tja dat zie ik mij nu echt niet doen.. want ben niet bepaald een een ster in talen)

    haha misschien was t verstandig eerst wat kooklessen van je mams te krijgen voordat je daar kookles nam... :d dan kon je zelf lekkere Goulash soep maken.

    Veel succes nog daar... en ben benieuwd hoe de lessen zijn!

    Groeten Wendy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Study Abroad

Recente Reisverslagen:

06 December 2011

Nog maar 11 dagen!!!

14 November 2011

De laatste vijf weken!

27 Oktober 2011

Een heleboel gebeurd..

06 Oktober 2011

5,5 week in Budapest!!

27 September 2011

Een hele maand alweer in Budapest!
Kerstin

Vanaf 30 augustus ga ik samen met Nadine studeren in Budapest aan de Budapest Business School. Dit allemaal in het kader van onze minor aan de Saxion Hogere Hotelschool. Ik heb er zin in! Via deze website hou ik jullie op de hoogte van alle hoogte- en dieptepunten voor, tijdens en na het verblijf in Budapest!

Actief sinds 14 Juni 2011
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 87910

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2011 - 17 December 2011

Study Abroad

Landen bezocht: