Over geen BH's, Duitsers, school en zwartrijden... - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Kerstin Veenhuis - WaarBenJij.nu Over geen BH's, Duitsers, school en zwartrijden... - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Kerstin Veenhuis - WaarBenJij.nu

Over geen BH's, Duitsers, school en zwartrijden...

Door: akveenhuis

Blijf op de hoogte en volg Kerstin

02 September 2011 | Hongarije, Boedapest

Beste mensen,

Weer een nieuw enerverend verhaaltje van mij!

Nadat we woensdag een beetje de omgeving hadden verkend en hebben liggen luieren aan het water, was het gisteren tijd voor wat praktische zaken.

Samen met onze Hongaarse buurvrouw gingen we 's morgens internet regelen. Zij zou ons wel even naar de winkel brengen. Netjes om 10 uur vertrokken we en we liepen naar de bushalte. Buurvrouw stapte zo in en wij iets stamelen over een kaartje kopen en zo, maar we moesten maar 1 halte verder zijn. Dat bleken er vier verder te zijn en bij de derde halte zag ik opeens twee brede manwijven in een officieel uitziend pakje naar binnen stappen, terwijl opeens een boel mensen gauw naar buiten renden. Hmm, controle. Buurvrouw rende ook de bus uit en de buschauffeur lachte of vloekte ons na. Zwartrijden is hier blijkbaar heel normaal, maar bij een voetgangersoversteekplaats wacht iedereen hier wel netjes op het groene licht. Juist ja.

Maar goed, buurvrouw bracht ons naar de T-Mobile shop en daar waren we eigenlijk niet zo blij mee, want de dag ervoor waren wij bij T-Mobile in het winkelcentrum West End geweest en daar poeierden ze ons af met de mededeling dat je alleen internet kon krijgen met een Hongaarse ID-kaart. Maar blijkbaar had deze T-Mobile andere regels of het hielp dat we een Hongaarse bij ons hadden, want we konden kiezen uit internet op een stick of vast internet in ons huis. Na een beetje gereken en gebel met lief vriendje, hebben we besloten om voor vast internet te gaan. We krijgen dit zonder vast contract en we moeten maandelijks contant ons geld naar de T-Mobile brengen, hahaha.
Nu worden we hopelijk gauw gebeld om het internet te laten aansluiten. We zijn vandaag al gebeld, maar toen we terug belden sprak er niemand Engels of Duits en nu weten we niet of dit wel T-Mobile was. Verder kregen we een vage sms in het Hongaars en van de vertaling werden we ook al niks wijzer. Afwachten dus en hopen dat ze terugbellen. Ondertussen hebben we gelukkig wel een onbeveiligde internetverbinding gevonden in ons appartement, maar daarvoor moeten we wel bijna uit het raam hangen om bereik te krijgen, maar ja, alles voor internet, hé ;)
Vandaag, vrijdag, zijn we ’s morgens naar de Grote Markthal gegaan met tram 2. Dit is een mooie route, want die loopt helemaal langs de Donau. Was echt schitterend! Heel mooi uitzicht op de Donau en de Boedaheuvels en allemaal mooie bruggen. De Grote Markthal was ook erg mooi, het is een grote overdekte markt met allemaal groenten, vlees, drank, vis en brood. Daar hebben we lekker zalm ingeslagen voor vanavond.
’s Middags hadden we onze eerste kennismaking op school en heel toevallig ligt de school ook om de hoek. We hadden dit appartement al besproken en toen pas kwamen we erachter dat we echt ideaal zitten ten opzichte van school! Daar zijn we dus heengelopen en daar onze klasgenoten ontmoet. Heel veel Duitsers en verder Italianen, Finnen, Portugezen, Spanjaarden en Turken. We hebben nog niet echt hoogte van iedereen gekregen, al waren een paar Duitse meisjes wel aardig. Eentje kwam er zelfs uit Bocholt en een paar studeren in Breda, dus dat was wel toevallig. Verder was er ook nog een brallerige Duitser die ons al een paar keer had lastiggevallen per mail omdat hij ‘party machen’ wil. We moesten ons voorstellen door onze naam te zeggen en het land waar je vandaan komt en hij begon gelijk dat hij veel wilde stappen en dat we vanavond gelijk wat moesten doen. Bah, Nadine en ik houden dus helemaal niet van zulke types. Later nam hij nog eens alle aandacht toen de informatie was besproken en zei hij dat we vanavond flink uit zouden gaan en we moesten daar en daar verzamelen. We hebben het niet verstaan, maar we gaan lekker ook niet.
De informatie was verder niet heel erg bijzonder, we hebben onze studentenkaart gekregen en we kregen een zwarte rugtas met een t-shirt van de school, twee pennen en een informatieboekje over Budapest erin. Verder vertelde een vrouw over de vakken en de tentamens. De eerste twee weken kunnen we alle vakken volgen die ons leuk lijken en daarna pas definitief kiezen welke vakken we willen. Nadine en ik willen sowieso gaan voor de Hongaarse taal, Hongaarse cultuur en Hongaarse gastronomie, dat lijkt ons erg interessant.
De examinering is wel vaag, want die begint begin december en duurt 6 weken, dus tot eind januari als je de vakantie eraf trekt. Voor 1 vak heb je 5 verschillende dagen om je tentamen te doen, dus in principe is het mogelijk om voor het nieuwe jaar klaar te zijn met dit semester. Eens kijken of dat mogelijk is, want wij willen allebei in de twee weken Kerstvakantie naar Nederland terug en het zou toch stom zijn om voor 1 week terug te moeten naar Budapest, maar we zien nog wel.
Veel gedaan dus vandaag en nu gaan we lekker even met de beentjes hoog. Vanavond misschien nog de verlichte leeuwenbrug bekijken en verder zien we wel. Heb in iedere geval al zin in de verse zalm die we hebben gekocht!!

Oja, nog even dit: het valt ons op dat de vrouwen hier bijna allemaal zónder BH lopen. Jaja, waar wij wel niet op letten.. ;) Het is niet dat omdat ik nu samenwoon met Nadine, dat we dan lesbisch zijn geworden en daar speciaal opletten, maar het valt gewoon op. Het ziet er ook gewoon niet uit, van die enorme memmen in doorschijnend t-shirt. We snappen er niks van en we beginnen er steeds meer op te letten, haha. Vet grappig, maar ja. Kom langs en je ziet het zelf ook ;)

Tot schrijfs allemaal!

• 02 September 2011 - 15:11

Hilde Koskamp:

Leuk verhaal,
    Ben benieuwd naar je ervaringen als de lessen echt beginnen!

• 02 September 2011 - 15:13

Hilde Koskamp:

P.S: ik zou zeggen, doe mee met de mode en voel je vrij! :D

• 02 September 2011 - 15:30

Je Zus:

Heey zusje!
    Leuk verhaaltje heb je weer geschreven.. Nou ben benieuwd naar de vakken die je gaat volgen, lijkt mij wel erg intressant... Ik ben ook maar eens in de boeken gedoken.. Maar ja dat is lang niet zo leuk als wat jij mag doen daar...
    Veel plezier en tot je volgende verhaal..
    Liefs,
    Manon

• 03 September 2011 - 08:36

Willemien Wassink:

wat een belefenissen,zonder b.h lijkt me lekker luchtig in die hitte,doen!.verder veel plezier en veel leer genot. grt van willemien w.