5,5 week in Budapest!! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Kerstin Veenhuis - WaarBenJij.nu 5,5 week in Budapest!! - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Kerstin Veenhuis - WaarBenJij.nu

5,5 week in Budapest!!

Door: akveenhuis

Blijf op de hoogte en volg Kerstin

06 Oktober 2011 | Hongarije, Boedapest

Lieve mensen,

5,5 week in Budapest! En helaas lijkt het gedaan met het mooie weer.

Vandaag is de laatste dag met zomerse temperaturen, maar buiten ziet het er nog grauw en grijs uit, dus of die zomerse temperatuur nog gehaald gaat worden? Vanaf morgen keldert de temperatuur met 10 graden, dus dan zitten we in 15 graden!! Brrr, dat wordt nog wennen.

We merkten het steeds al een beetje, want ’s morgens is het nog erg koud en ’s avonds wordt het ook gauw fris, maar dat is ook logisch in oktober.

Vorige week is er weer een hoop gebeurd.
We hebben besloten om twee vakken van onze vakkenlijst te schrappen. Het eerste vak is Food Science. Het klonk echt heel interessant, maar het kwam er op neer dat het een soort biologie is en dat we nogal veel voorkennis nodig hebben. En aangezien Nadine en ik beide niet fatsoenlijk biologie hebben gevolgd op de middelbare school, bleek dit vak praktisch onhaalbaar voor ons. Het tweede vak is Advertisement and Media. Wij dachten dat dit vak op marketing gebaseerd zou zijn en dat wij meegenomen zouden worden in de wondere wereld van aandacht trekken voor een product dat je totaal niet nodig hebt of achter het geheim van de Apple-marketing zouden komen. Maar nee, we zouden voor dit vak een film moeten maken over een sociaal probleem. We snappen de link met de course name niet helemaal, dus dit vak laten we ook vallen.

In plaats van deze twee vakken hebben doen we nu een research project voor het hoofd van de hospitality afdeling. Zij gaat dit gebruiken voor haar eigen afstudeerproject voor een academische graad. (PhD) Vandaag, donderdag 8 oktober, hebben we aan haar voorgelegd wat ons idee is en ze is hierover erg enthousiast. We gaan namelijk onderzoeken wat de verwachtingen van de gast zijn als ze naar een hotel gaan en hoe een hotel dit ook waar kan maken of nog beter, de verwachting méér dan waar kan maken. We gaan dit onderzoeken aan de hand van reviews op boekingsites zoals booking.com, tripadvisor en expedia. Het is allemaal nog wel wat ingewikkelder dan dit klinkt, want er gaat een heel literatuuronderzoek vooraf, maar het is wel interessant en onze opdrachtgeefster was erg enthousiast.

Maar nu verder over onze afgelopen week!

Op donderdagavond hebben we gegeten bij een klasgenoot met een jaloersmakende keuken. Het was een eenvoudige keuken van Ikea, maar ze had een oven, een magnetron en een vaatwasser! Vooral de eerste twee apparaten zijn dingen die wij ontzettend missen. Ze had lekker gekookt, ovenaardappeltjes, gebakken kipfilet en twee soorten groenten.

Daarna wilden we naar discotheek de Moulin Rouge gaan, daar zou een studentenparty zijn. Voor de ingang stond een rij mensen te wachten, dus daar sloten we netjes bij aan, maar toen we beter keken zagen we er echt allemaal oude mensen staan in te hippe kleding. En met oud bedoel ik vijftigers, niet echt meer discotheekvulling. Maar goed, we bleven staan wachten en opeens kwam er een groep tuttebellen met lang blond nephaar, hoge hakken en griezelig dunne benen met een enorm decolleté naar voren en met hun rood getuite lipjes kusten ze de beveiliging voor de ingang. Na een blik in hun decolleté geworpen te hebben, gingen de heren van de beveiliging opzij en mochten de dames naar binnen tippelen. Zo ging dat nog een paar keer door met respectievelijk stoere gasten met leren jacks en een of andere ‘yo modderfokker’-boks voor de beveiliging en nog meer van die groepen geplamuurde barbiepoppen met meer plastic aan hun lichaam dan de gemiddelde Duplo-verzameling.

Afijn, onze groep had niet echt het idee dat wij het ‘soort mensen’ waren dat geschikt was voor deze discotheek en we besloten naar Morrison’s 1 te gaan. Dit is een soort van bar/pub/kroeg/discotheek/karaokebar ondergronds. De meeste van de uitgaansgelegenheden zitten hier ondergronds in een vaag en benauwd gangenstelsel met af en toe een ruimte met een dansvloer of met een paar aftandse banken met dronken stelletjes erop. Ik bedacht me die nacht dat als er hier brand uit zou breken, dat ik dan echt geen kans tot overleven had, maar ja, daar moet je dan maar niet op hopen, hé?

In ieder geval hebben we een leuke avond gehad en de drank was hier wel een stuk goedkoper dan in de kroeg in Nederland. Waar ik bij Schiller een dikke 5 euro voor een gin tonic betaal, kost dat hier iets meer dan 3 euro. Dat is dus wel aangenaam! Wel valt het me hier op dat de mensen waarmee wij hier uitgaan allemaal drank meenemen bij de ander en daar indrinken en vervolgens in de kroeg of discotheek niks meer drinken. Heel vreemd.

De volgende dag was het vrijdag en waren we vrij, we hadden alleen geen zin in boodschappen doen, dus we hebben alleen zo half schoongemaakt. ’s Middags gingen we met een groep Erasmusstudenten het parlement van binnen bekijken. Zoals jullie weten wonen wij vlak bij het parlement en dit is echt een gigantisch groot gebouw. Het is erg mooi van buiten, dus we waren wel nieuwsgierig naar de binnenkant. Helaas viel dit tegen, want er waren maar drie publieke ruimtes, namelijk de ingang en de ruimte onder de koepel, daar lagen trouwens de strengbewaakte kroonjuwelen van toen Hongarije nog een monarchie was, en een replica van een soort van eerste kamer. Met allemaal van die banken en stemkastjes enzo. Zag er heel mooi uit, jammer was alleen dat de echte kamer aan de andere kant van het parlement zat en deze nagebouwd is voor toeristen met goedkoop hout en nepmarmer. De ingang met de trappen naar de koepel waren trouwens wel echt indrukwekkend. Heel hoog, veel goud, marmer en graniet en echt prachtige beelden.

Het hele parlement heeft 977 ruimten en beschikt over een kapper, supermarkt, schoonheidsspecialist, postkantoor en verschillende winkels. Het is een soort van stad in een stad, zei de gids. Ook vertelde hij trots dat dit parlement het op twee na grootste parlement van de wereld is. Op 1 staat het Roemeense parlement en op twee Brazilië. Ook was dit parlement iets van 80 miljoen euro waard, zoveel goud, dure schilderijen, juwelen, graniet, marmer, meubelen en dergelijke waren hier in verwerkt.

Ik vond het maar raar. En opvallend dat drie wat minder bedeelde landen de grootste en duurste parlementen hebben van de wereld. Echt een pronkstuk voor een verder oninteressant land. Hadden ze dat geld niet beter in de industrie kunnen stoppen? Maar ja, dat is waarschijnlijk Hollandse nuchterheid.

Na de rondleiding van wel een half uur, zijn we met 10 man bij onze Chinees om de hoek wezen eten. Iedereen was erg enthousiast over deze Chinees, dus dat was wel leuk. Daarna een dessert bij Vanilin, dat is een klein zaakje aan de overkant van de Chinees met een enorm assortiment gebak, koekjes en taarten. En dat kost ook bijna niets! Nadine en ik hebben daar eens koffie met gebak gehad en ik moest voor ons beide omgerekend 3,50 neerleggen. Het gebak is er heerlijk, dus zeker de moeite waard.

’s Zaterdags hebben we boodschappen gedaan bij de Lidl. Ze hebben hier ook die diepvrieszakken met paëlla, bami, nasi en gyros en we berekenden dat het zoveel goedkoper zou zijn als we dat zouden eten in plaats van zelf bami maken, bijvoorbeeld. Als we hier echt zelf koken zijn we gemiddeld 10 euro per maaltijd kwijt, omdat hier het vlees zo duur is.

We hebben nu besloten om een paar keer per week zo’n zak te eten, een keertje Chinees en toch maar een paar keer zelf koken met het oog op zout en vetten in die kant-en-klare-zakmaaltijden.

’s Avonds hebben we eerst wat gedronken bij een Duitse klasgenoot en vervolgens zijn we naar Instant geweest. Dit is een bar met meerdere verdiepingen en een kelder en verschillende zalen. Van buiten lijkt het echt heel klein, maar het loopt heel ver door en boven loopt het door naar de buren, echt heel vaag, maar wel een leuke tent. Overal hangen neppe beesten en dergelijke en dat lijkt best wel vaag. Ben van plan om dit Leon, Elaine en Hugo te laten zien als ze hier zijn ;) Die bar is alleen het bekijken al waard.

Na deze brakke nacht hebben we zondags bijna niks gedaan, behalve ’s middags met een Finse klasgenoot de grootste synagoge van Europa bezoeken. Dit was erg mooi om te zien, maar niet heel bijzonder. Ook kregen we nog entree tot het joodse museum, maar eigenlijk was dit ook niet heel interessant, omdat je de plaatjes en dingen wel kent van je eigen geschiedenislessen.

Na dit bezoek hebben we nog even genoten van de zon op een terras en toen was de zondag alweer voorbij!

Afgelopen maandag was pappie jarig en ik moest heel hard huul’n omdat ik daar niet bij kon zijn. Wel had ik Leon een Hongaarse salami en een Hongaarse wijn meegegeven, dus dat kan hij dan heel zielig alleen eten en drinken.
Tevens had ik afgelopen maandag mijn eerste consult bij de fysiotherapeute in Budapest. Ondanks dat ik geen pijn meer heb in mijn arm, nek en schouders, heb ik het toch even laten controleren. De fysiotherapeut vond mijn nek en schouders erg stijf en mijn spieren waren nog steeds verkrampt en verdikt, dus het was een kwestie van tijd voordat de pijn weer terug zou komen. Ik heb een aantal stretchoefeningen gekregen en ze heeft flink gedraaid en gedrukt aan mijn nek. Mijn nek voelt nu helemaal beurs en ik heb er ook nog steeds flink hoofdpijn van. Dat is dus wat minder.

Ik kreeg de naam van deze fysiotherapiepraktijk via een arts in Nederland. Het is een privékliniek en dat was wel duidelijk! Een erg moderne kliniek en ze nemen hier echt de tijd voor je. Iedere behandeling duurt een uur! Wel moet ik er contant betalen omdat ik uit het buitenland kom, maar het kost slechts 5500 forint, wat neer komt op 20 euro per behandeling van een uur. Dat valt dus wel mee! Volgende week mag ik alweer terug komen.. Helaas..

Verder was ik afgelopen dinsdag en woensdag niet zo lekker in orde. Verkouden, keelpijn, last van mijn buik en ontzettende hoofdpijn. Vandaag, donderdag, gaat het wel weer, alleen nu heeft Nadine er last van! Schiet lekker op hier. We zijn net naar de apotheek geweest voor neusspray, keeltabletten en een of andere poederoplossing. Medicijnen kan je hier niet kopen bij de drogist, zoals pijnstillers en neusspray, maar daarvoor moet je naar de apotheek. In de apotheek hebben ze echt een toonbank met een luik en daarachter iemand die geen Engels of Duits spreekt, dus door middel van nep-hoesten, over je keel strijken en nep-huilen en flink snotteren hebben we duidelijk gemaakt wat we wilden hebben. We hebben nu neusspray, Strepsils en NeoCitran. Kijken of het helpt.

Verder hebben we geen nieuws, al is het dit keer wel een heel lang verhaal geworden!

Bedankt voor het lezen en ik wil tevens mijn lieve ouders, Elaine en Hugo, Leon, Helga en Wout, Heidie, Manon en Evan, Brent, Eduard en Yvonne en Willemien bedanken voor jullie vele kaartjes! Heel lief van jullie en we hebben ze in de kamer gehangen voor onze prachtige schilderijen!

Nou mensen, tot het volgende verhaal maar weer!

Szia!

• 07 Oktober 2011 - 03:21

Linda:

Haha een prachtig verhaal weer! Ik kijk er altijd naar uit.. Is meestal leesvoer voor onder mijn stage :P. Maar om nog even op je bericht op mijn blog terug te komen, als je in het buitenland zit, kun je alle dingen beter hebben dan in Nederland. Hier weet je dat het niet anders is. In Nederland kan het anders maar gebeurde het alleen nooit en als je er dan 24/7 woont is dat wel erg vervelend. Nou veel plezier daar nog! xxx

• 09 Oktober 2011 - 10:55

Wilma:

Leuk om je verhalen te lezen Kerstin, het is nooit saai hè :-)
    In de apotheek komt me bekend voor, had in Hongarije ook al eens iets tegen muggenbulten nodig,zoemgeluiden maken en zitten krabben.....hebben erg gelachen(zowel wij als die persoon achter de toonbank) Kreeg me toch een agressief middeltje(stinken) maar het hielp wel. Veel plezier verder en tot je volgende verhaal.