Een heleboel gebeurd.. - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Kerstin Veenhuis - WaarBenJij.nu Een heleboel gebeurd.. - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Kerstin Veenhuis - WaarBenJij.nu

Een heleboel gebeurd..

Door: akveenhuis

Blijf op de hoogte en volg Kerstin

27 Oktober 2011 | Hongarije, Boedapest


Jaaaaaaaaaaa lieve mensen, tijd voor een nieuw verhaal! Ik heb jullie veel te lang in de steek gelaten!

Er is weer veel gebeurd de laatste tijd. We gaan terug naar donderdag 13 oktober. Op deze dag heeft Nadine mij verlaten om naar Nederland te gaan. Tot zondagavond zou ik dan alleen zijn, want dan zou mijn familie, Hugo en Leon komen.

Het was natuurlijk best vreemd om ineens een paar dagen alleen te zijn in dit huis, want ik was eigenlijk nooit langer dan een paar uur van Nadine gescheiden geweest de afgelopen weken, laat staan een paar nachten alleen!

Gelukkig ging alles goed en vermaakte ik me wel. De boel netjes aan kant gemaakt voor de familie, boodschappen gedaan en zelfs gekookt voor mezelf!

Zondag 16 oktober was het dan eindelijk zo ver, ’s avonds met ongeveer half 10 zouden Leon, papa, mama, Dorette, Elaine en Hugo hier komen! Overdag heb ik niet veel gedaan, wel lekker de halve middag in Starbucks doorgebracht en ’s avonds voor de tv gehangen. Om half 10 waren ze dan eindelijk daar :) heel fijn om iedereen weer te kunnen knuffelen!

Nadat iedereen even ons appartement hadden bekeken, zijn we naar het appartement gegaan waar papa, mama en Dorette de komende week de nacht gaan doorbrengen. Dit appartement lag ongeveer 50 meter van mijn appartement af, dus dat was een mooie afstand. De man waarvan ze het gehuurd hadden was erg vriendelijk, probeerde nog van alles uit te leggen, maar toen hij hoorde dat ik hier al zes weken zat, is hij gauw afgedropen.

Nadat we samen nog wat gedronken hadden, zijn Elaine, Hugo, Leon en ik nog even naar de Margitbrug gelopen om het schitterende uitzicht over Budapest te bekijken. Vooral ’s avonds met alle verlichte bruggen, kasteel, parlement, kerken en straatverlichting is het erg mooi om te zien.

De volgende dag zijn we met zijn allen eerst naar het station gelopen om de Budapest Travel Card te kopen. Dat is wel handig als je hier een week bent, dan kun je in al het openbaar vervoer.

Vervolgens heb ik ze eerst meegenomen naar het kastelendistricht en het vissersbastion. Het was fantastisch weer en erg warm. Het was echt zweten. Ik vind dit zelf een van de mooiste plekken van Budapest en gelukkig viel het ook in de smaak bij de rest van de familie. Samen met mama, Leon, Elaine en Hugo zijn we met de kabelbaan omhoog gegaan, terwijl papa en Dorette zo stoer waren om de trappen te nemen. Bovenaan gekomen hebben we genoten van het uitzicht, samen met heerlijk verse Baumkuchen uit een steenoventje.

Hierna zijn we naar de Grote Markthal geweest en daar hebben we rondgekeken naar alle soorten groenten en fruit die daar uitgestald liggen. Papa heeft daar allemaal paarse en roze bonen gekocht en die laten drogen in het appartement. Heel mooi om te zien, ben ook wel benieuwd hoe ze smaken!

Na de markthal zijn we een stuk de stad ingelopen, want het was wel erg lekker weer. Onderweg was Dorette al helemaal ‘verbalustreerd’ over alle zwervers die ze zag bedelen met een kopje en in een opwelling gooide ze haar afgekloven nagel in zo’n bekertje en toen de zwerver dat doorhad, kwam hij haar achterna en gillend rende Dorette weg. Ontzettend onbeleefd en onfatsoenlijk van Dorette, maar het was wel lachen.

’s Avonds hebben we gegeten bij de ‘aanwijsChinees’ zoals papa dat noemt in een sfeervolle entourage van TL-lampen, plastic tafels en smerig bestek. Het eten was wel heerlijk, daar was iedereen het mee eens. Voor drie euro neem je het sfeerloze restaurantgedeelte maar op de koop toe.

Na het eten hebben we samen nog wat gedronken en heel leuk onlíne gescrabbeld, maar van al dat sjokken wordt je toch wel moe!

Op dinsdag zijn met de metro vanaf Kossuth Lajos Tér naar Deak Ferenc Tér gegaan. Dat was nog wel lachen, want de roltrappen naar beneden zijn heel erg steil! Mama en Hugo vonden dat allebei doodeng, dus dat was supergrappig. Voor de rest dan :P Van Kossuth naar Déak is maar 1 halte, dus dat stelt niet veel voor, maar we wilden gewoon met de metro ;)

Op Déak Ferenc Tér kruisen de drie metrolijnen van Budapest zich en dit is de enige plek waar dit gebeurd. In dit gebied zijn verder de duurdere winkelstraten, leuke terrasjes en mooie gebouwen. We zijn neergestreken op het terras bij Gerbeaud, een van de oudste koffiehuizen van Budapest. Daar hebben we heerlijk in het zonnetje gezeten, het was zelfs erg warm! Lekker genoten van heerlijke chocoladetaart met koffie.
Daarna zijn we doorgelopen naar de basiliek van Budapest. Een erg mooi gebouw en we zijn met z’n allen naar binnen geweest om ons te vergapen aan de pracht en praal.
In deze kerk kwamen we erachter dat het niet verstandig is om Leon en papa bij elkaar te houden, want ze zijn beide dan nog vervelender dan ze al zijn. Op een gegeven moment klinkt er de harde bel die je normaal gesproken hoort al de mis begint. Het is doodstil in die kerk, dus iedereen kijkt verschrikt op. Mama wist het al toen ze het hoorde, dat kan er maar eentje zijn. En ja, hoor, papa en Leon komen giechelend uit een hoekje gezet. De een beweert dat de ander het wat en andersom, maar wat vervelend zijn ze. Mama pissig en de rest vond het wel grappig, maar wat waren we gauw de kerk uit.

Voor de kerk zijn Leon en ik op de foto gezet door Hugo en doet Leon net alsof hij mij een huwelijksaanzoek doet. Gewoon voor de grap. Zondagavond had ik deze foto op Facebook gezet en mijn status gewijzigd naar verloofd. Ik vond het gewoon grappig, maar wat een stormvloed aan reacties en wat een commotie! Oudklasgenoten die ik nooit meer spreek, familie van Leon, Manon, Korriene, oude buren, allemaal mensen die mij opeens feliciteerden met ons verloven. Er was gewoon niemand bij die het niet geloofde! Ik lag helemaal dubbel van het lachen met Nadine hier. Ondertussen waren Leon en de rest onderweg naar Nederland, dus die merkten er niks van, maar thuis aangekomen vond Leon het ook hilarisch. Ik heb er ’s avonds maar opgezet dat iedereen er mooi ingetrapt was en dat wij echt niet verloofd zijn, maar twee dagen na deze actie krijg ik nog steeds reacties. Haha, stommelingen!

Afijn, terug naar de vakantie. Nadat we bij de basiliek waren geweest hebben we lekker ordinair gegeten bij de Burger King. Eigenlijk vond niemand er wat aan, maar er was niks beters onderweg. Daarna zijn we weer in de metro gestapt en doorgegaan naar huis. We hadden er al vele kilometers opzitten!
’s Avonds hebben we Indiaas gegeten in de buurt van Oktogon. In het deel Oktogon liggen alle grote discotheken en uitgaansgelegenheden, maar ook veel restaurantjes.

’s Woensdags moest ik ’s morgens eerst weer naar de fysiotherapeut en mama ging mee. We waren te vroeg, dus we hebben eerst lekker cappuccino gedronken in een oud koffiehuis met slechte bediening.

Het was heel gezellig met de fysiotherapeute en mama, ze waren zo druk in gesprek dat zij maar doorging met drukken en trekken en ik ondertussen verging van de pijn. Ook kreeg ik tape op mijn rug in een stoere V-vorm om mijn schouders te ontlasten. Ik heb gekozen voor knalgroen en felroze, dus dat was heel leuk om te zien.

’s Middags zijn we naar Margit Sziget geweest, want dit was waarschijnlijk de laatste echt mooie dag. Daar hebben we rondgekeken en nog even lekker in het gras gelegen. Ook hebben de ‘kinderboerderij’ bezocht en de Japanse tuin bekeken. Heel gezellig en gemoedelijk allemaal. Er stond een kraam waar ze Langos verkochten, dus dat heb ik gelijk de familie maar laten proeven! Het viel in de smaak!

Ook zijn Leon en ik nog met een historische limousine Budapest rondgereden. Viel best tegen, want het ding was behoorlijk tochtig en krakkemikkig, maar we trokken wel de aandacht met dat ding!

De volgende dag hebben we Hop On Hop Off bustour gedaan. Dat was zeker een succes, alle mooie plekjes van Budapest gezien en natuurlijk de fantastische voiceover aangehoord die in krom Nederlands uitlegde waar we waren en wat het was.

Toen was het alweer vrijdag!

Vrijdagmorgen kreeg ik ook het bericht van Nadine dat ze ’s middags met een uur of twee met haar ouders zouden arriveren in Budapest, dus we hebben eerst maar eens flink opgeruimd met Elaine, Hugo en Leon. Vervolgens zijn Elaine en Hugo weer de stad ingegaan en hebben Leon en ik gewacht op de ouders van Nadine en Nadine.

’s Avonds zijn we naar WestEnd gegaan en daar hebben we met zijn allen gegeten bij Friday’s. Lekkere spareribs hebben ze daar en bierglazen van een liter! Ook heeft Dorette nog een make over gekregen, dus die zag er weer piekfijn uit! Haha!

Op zaterdag zijn we ieders onze eigen weg gegaan. Leon en ik zijn naar een kerk geweest dat in de bergen is uitgehouwen, een soort van kerk in een grot. Best bijzonder om te zien. In de entreeprijs zat ook nog zo’n kastje inbegrepen die de hele geschiedenis van de grot uitlegde, maar daar hadden we dan weer niet zo’n zin in. Wederom was het schitterend weer en we hebben lekker genoten van het weer. Daarna zijn we naar het huisje van mama en papa gegaan. Elaine was daar huiswerk aan het maken en Hugo was er ook nog. Zij gingen toen ook de stad nog even in en toen hebben Leon en ik nog even soep gegeten bij de heerlijke Chinees. Daarna hebben we Nadine opgehaald en zijn we met de hele familie uit eten geweest bij een groot buffet. We keken onze ogen uit, niet alleen om het eten, maar vooral om het volk wat er rond liep. Er was een vrouw en die zag eruit als een mislukte Barbie. Teveel make-up, enorme tieten, heel veel nephaar, te hoge hakken en te kort jurkje. En er liep een vieze ouwe vent aan haar zijde, echt ongelooflijk. Verder liet een vrouw van de bediening haar halve borstpartij uit haar bloes hangen, ze had echt enorme memmen en je zag alles, behalve de tepel. Nou zou je denken dat de kerels aan onze tafel hun ogen uitkeken, maar ik denk dat wij vrouwen meer keken dan de mannen, haha.

Het was een leuke laatste avond samen!

De volgende dag zou de taxi om half 3 iedereen ophalen. Die dag hebben we op zich niet veel gedaan, Leon, papa en ik zijn nog even tussen de middag wezen eten bij de Hongaar op de hoek en toen was het al gauw tijd voor het afscheid. Geen tranen en moeilijke momenten, want vijf nachten later ben ik alweer in Nederland!

’s Avonds lekker met Nadine weer op de bank gezeten en genoten van de rust!

Maandag waren we nog vrij, helaas kwam toen het ongelukkige bericht dat Nadine’s opa is overleden. In alle haast kon Nadine nog een vlucht voor dezelfde avond boeken en heb ik haar naar het vliegveld gebracht. Dat was dus echt niet leuk!

Dinsdagmorgen had ik de midtermtest van Hongaars, maar weet niet of ik die heel goed heb gemaakt, aangezien ik niet kon leren. Wou het de dag ervoor doen, maar dat werd dus niks door alle commotie.

De dagen daarop waren rustig, niet veel bijzonders gedaan. Gisteravond, woensdagavond, heb ik samen met een paar klasgenoten pannenkoeken gebakken en dat was wel gezellig.

Nu is het donderdagavond en vannacht om 4 uur komt de taxi me ophalen om naar het vliegveld te gaan! Morgen zie ik eindelijk mijn lieve neefje Brent weer! Tevens familieweekend van de familie Jacobs. Een druk weekend voor de boeg dus!

Dinsdag 1 november vliegen Nadine en ik ’s avonds weer naar Budapest en kan de draad van het ‘normale’ leven hopelijk weer opgepakt worden!

Mensen, tot spreeks en misschien tot van het weekend!

  • 27 Oktober 2011 - 17:49

    David:

    Dus ik was de enige die die foto niet geloofde? Ik zei het direct tegen Korriene, die toevallig hier was. Hihi...

  • 28 Oktober 2011 - 19:05

    Wilma:

    Zo te lezen hebben jullie een erg leuke week gehad met z'n allen!!!!
    Misschien zien we elkaar nog in de Bodenvoor en anders tot de volgende keer weer hier. Lees altijd met plezier je verhaal.
    Groeten (tante) Wilma en natuurlijk ook van (ome) Gerard

  • 30 Oktober 2011 - 18:05

    Erna:

    hoi kerstin
    je fam. is al weer terug in Nederland, met het zeer rustige herfstweer!
    Als je al het Nederlandse weer kijkt, ze voorspellen een hele erge "horrorwinter". Ach ja, na die geweldige voorspelde, mooie zomer, kan dat er ook nog wel bij. We laten ons verrassen. Wanneer gaat het winteren bij jou???? Hoe erg is het dan??? Ik lees het wel. groeten van de Weide

  • 13 November 2011 - 19:13

    Mama:

    En wanneer komt het volgende verslag???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Study Abroad

Recente Reisverslagen:

06 December 2011

Nog maar 11 dagen!!!

14 November 2011

De laatste vijf weken!

27 Oktober 2011

Een heleboel gebeurd..

06 Oktober 2011

5,5 week in Budapest!!

27 September 2011

Een hele maand alweer in Budapest!
Kerstin

Vanaf 30 augustus ga ik samen met Nadine studeren in Budapest aan de Budapest Business School. Dit allemaal in het kader van onze minor aan de Saxion Hogere Hotelschool. Ik heb er zin in! Via deze website hou ik jullie op de hoogte van alle hoogte- en dieptepunten voor, tijdens en na het verblijf in Budapest!

Actief sinds 14 Juni 2011
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 88009

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2011 - 17 December 2011

Study Abroad

Landen bezocht: